Lastige damherten

“Kijk mam, bambi!” Hoor je kinderen in de duinen nog wel eens roepen naar hun moeder. En het klopt; het damhert lijkt erg veel op bambi.

De damherten van de Amsterdamse waterleidingduinen waren de reden dat ik ooit begon met natuurfotografie en sindsdien hebben we een soort van haat-liefde verhouding. Op sommige dagen lijken zij me te accepteren als een van hen, maar op een hoop andere dagen denken ze maar een ding: “…heb je die malloot met zijn toeter weer. Waarom gaat hij toch steeds liggen, we hebben hem allang gezien.”

damhert dama dama fallow deer amsterdamse waterleidingduinen Peter Maris natuurfotografie
Vorig jaar ben ik gestart met het continu volgen van de damherten om er uiteindelijk een boek of artikel over te maken. Ren nu niet meteen naar de winkel. Het zal eerder een gelimiteerde oplage worden van enkele exemplaren, waarvan de meesten in mijn eigen boekenkast zullen belanden.
De afgelopen maanden heb ik de damherten een beetje genegeerd en heb ik mij op andere projecten gericht. Gedeeltelijk geforceerd omdat ik mijn telelens liet stuiteren, daar kan hij niet tegen, en ik was een beetje damherten-moe. Er kwam iets anders op mijn pad en daar ben ik vol in gedoken. Hopelijk in een komend blog meer daarover.

In de laatste bezoekjes aan de duinen kwam ik regelmatig kalfjes van de damherten tegen en uiteindelijk had ik er zelfs een op schoot. Roeselien Raimond heeft hierover een mooi verhaal geschreven: Natte bambi. Afgelopen week besloot ik om weer eens op damhertenjacht te gaan en specifiek op zoek naar bambi. Ik had er al een op schoot gehad, dus het geluk had ik al mee.
Nu had ik geen moeite om een hinde met kalf te vinden, maar hen fotograferen was een ander verhaal. Met dieren moet je altijd een exemplaar vinden dat ook wil meewerken, maar ditmaal leek het wel alsof zij unaniem hadden afgesproken om mij geen plaat te gunnen. Als de damherten er mooi voor stonden, waren zij al weer weg voor mijn statief de grond had geraakt. Bleven de dieren op hun plek, dan was de achtergrond nog lelijker dan een vlag op een strontschuit.

Een keer had ik bijna geluk en stonden een hinde en kalf echt prachtig, maar de hinde dook snel voor het kalf waardoor dit niet meer zichtbaar was op de foto. Volgens mij deed zij het er gewoon om.
Ondanks het niet maken van een geweldige plaat was het een lekker avondje buiten in het duin onder een warm zonnetje. Wie denkt dat fotografie geen sport is, vergist zich daar dan toch echt in, je raakt zo 2kg zweet kwijt. Onderstaande plaat is zeker niet de beste, maar hij toont wel goed de verschillende kleuren damherten in de Amsterdamse waterleidingduinen.

damhert kalf dama dama fallow deer fawn amsterdamse waterleidingduinen Peter Maris natuurfotografie
Hier onder enkele foto’s van de avond, het werd niet precies wat ik had verwacht. Maar hopelijk lukt dat de volgende keer, dat is nu het mooie van natuurfotografie bepaalde dingen kun je niet naar je hand zetten en ben je overgelaten aan de wens van het dier zelf.

damhert kalf dama dama fallow deer fawn amsterdamse waterleidingduinen Peter Maris natuurfotografie
damhert kalf dama dama fallow deer fawn amsterdamse waterleidingduinen Peter Maris natuurfotografie
damhert kalf dama dama fallow deer fawn amsterdamse waterleidingduinen Peter Maris natuurfotografie
9 gedachten over “Lastige damherten

  1. Gefeliciteerd met je 1e blogje!
    Lastig hè, dat je als fotograaf steeds kritischer wordt….;)
    Dan héb je je doel bereikt, is het weer net niet helemaal precies zoals je wilde….
    Wat mij betreft heb je een zeer geslaagde serie neergezet.
    Frisse jonge bambi’s in een mooie zomerse en natuurlijke setting.
    Vooral de twee laatste foto’s zijn erg lief!

  2. Je eerste blogje, begrijp ik, leuk! welkom in blogland
    Lekker vlot geschreven, en mooi fotowerk, ik ben vooral verrukt van de laatste twee, zo schattig
    Groet
    Loes

  3. Hallo Peter,

    Je hebt een fris nieuw blog. Je eerste wel te verstaan. Je manier van schrijven bevalt me wel. Het leest lekker weg en met een knipoog. Je foto’s mogen er ook zeker wezen. Het zijn mooie fotomodellen de Hindes met kalfjes. Je hebt ze goed weten vast te leggen in een geslaagde compositie.

    Groeten,

    Remco

    ps nog bedankt voor je reactie op mijn Reebok blog. Ik hoefde mijn onderbroek net niet te verschonen 😉

  4. Hoi Peter,
    Leuke blog, met mooie foto’s.
    En je zet er leuke teksten bij, wel herkenbaar trouwens, die damherten die je geen mooie foto gunnen.
    Weer een blog die het volgen waard is….ik heb het er maar druk mee.

    groetjes Ghita

Geef een reactie

