Foto van de maand – December 2011

Peter Maris Natuurfotografie
Wachtend op een damhert

Veel fotografen visualiseren een foto voordat ze hem maken. Hoewel ik ook vaak bepaalde damhertenfoto’s in mijn hoofd heb zitten, zijn het vaker locaties die me inspireren tot een bepaalde plaat. Lopend door het duin zie je zoveel verschillende voor- en achtergronden en vaak springt er dan een idee in mijn hoofd van wat ik er van zou kunnen maken als…

Toen ik nog een klein mannetje was ging ik vaak vissen met mijn opa op karpers en snoek. Als er een ontkomen was zei ik vaak: “als hij nou…” Mijn grootvaders standaard antwoord was altijd: “as is verbrande turf”. Er is niets aan te doen, verbrand is verbrand. Hij had gelijk. Je kan een hoop voorbereiden maar uiteindelijk heb je bij vissen en fotografie ook een kleine dosis geluk nodig.

In mijn geval had ik een damhert nodig dat precies op een bepaalde plek ging staan. Nu staan damherten in slecht daglicht omdat het er teveel zijn. Zij moeten worden afgeschoten volgens de provincie. Hun aantal is te groot voor het gebied en het risico op ongelukken op omliggende wegen te hoog. Nou dan denk je: kat in het bakkie, die foto is zo gemaakt! Je struikelt immers over de damherten in de Amsterdamse waterleidingduinen.
Maar uiteindelijk stond ik daar anderhalf uur lang te ijsberen, in de mist wachtend op een damhert dat niet kwam. Misschien toch even met de provincie bellen en vragen waar de dichtheid van damherten zo hoog is, want ik ken die plek niet.

Misschien vraag je je nu af waarom dit toch mijn foto van de maand is geworden. Het damhert kwam uiteindelijk niet opdagen, dus eigenlijk is de damhertenfoto die ik wilde maken niet gelukt. Klopt helemaal. Maar het gaat hier om dat gevoel dat je hebt als je buiten loopt. De voorpret en de spanning terwijl je wacht op dat ene moment. Anderhalf uur lang dacht ik steeds: wacht even is dat een schim, is dat een damhert in de mist? Voor je gevoel sta je namelijk al uren te wachten en moet het damhert toch echt binnen twee minuten komen, kan niet anders. Zo stond ik daar, nog even en dan…

6 gedachten over “Foto van de maand – December 2011

  1. Hi Peter,
    Ik vind het eigenlijk wel een hele gave keuze als foto van de maand.
    Noem het projectie, maar voor mij verbeeld deze foto heel treffend die andere kant van de natuurfotografie.
    Meestal toon je de geslaagde momenten, waardoor het lijkt alsof je altijd alleen maar raak schiet. Ik krijg zo vaak de reactie: ‘Jij hebt zoveel mazzel en bent altijd op t goede moment op de goede plek’.
    Maar natuurfotografie is voor een héél groot deel zoeken, wachten, hopen…..om uiteindelijk met een vrijwel leeg kaartje huiswaarts te keren.
    De kunst in dan inderdaad om te genieten van de beleving zelf….
    Mooi verhaal, mooi beeld.

    Grtz,
    Roeselien

  2. Hoi Peter,

    Dit is zeker een mooie sfeerfoto die je misschien niet had gemaakt als er wel een hert voorbij was gekomen. Nu moest je het doen met de omgeving zoals het er op moment voor jou was. Net wat Roeselien al aangeeft natuurfotografie is een groot deel zoeken en dan ook nog een gedeelte geluk hebben. Net op dat moment daar zijn waar het gebeurd en dan nog moet je er nog iets van kunnen maken. Mensen in het algemeen denken dat je de foto’s “zomaar” even maakt als je er voor op pad gaat. Gelukkig is dat niet zo en moeten we soms improviseren en anticiperen op het geen wat op ons pad komt. Is jou goed gelukt met deze foto.

    gr
    Menno

  3. Ik vind het een mooie foto. Okee ik mis wel dat damhertje 😉
    Nee hoor, ook zonder hert is het gewoon een mooi, sfeervol plaatje.
    Je tekst erbij leest weer fijn weg, zeker omdat het ook zo herkenbaar is.
    Want waarom kies ik als we ingang Oase hebben meestal het betonnen kanaaltje, juist…er springen nog wel eens damhertjes over het water daar, en dat is altijd zo’n mooi fotomomentje. Maar ook vaak loop je daar dan, geen springend hert te zien. Of erger….en plons achter je, en als je omkijkt loopt het hert dat zojuist overstak net het bos in.
    Maar evengoed, genieten van wat je tegenkomt, dan ga je altijd met een blij gevoel naar huis.
    groetjes Ghita

  4. Hoi Peter
    Ja..Foto van de maand..En het verhaal achter de foto..een prijs waard!
    ik zou dat geduld niet hebben..Ik moet er tegenaan lopen..
    Nu was dit een plek waar je ook zonder de damherten kunt genieten..
    Het was je gegund..dat er een Ree Vos of damhert langs zou komen.
    Maar ja..Er blijft zo wat te wensen over.
    Gr Henk

  5. Hallo Peter,

    Mooie plaat en goed gekozen als foto van de maand!
    Laten we hopen dat ze de dieren met rust laten.

    Groet,
    Peter en Janny

    P.s die nachtwandelingen wordt door Waternet georganiseerd.
    De info over rondleidingen is op hun website te vinden en staat ook in het boekje “Struinen”.

Geef een reactie

