Eagles fly alone

Zeearend Peter Maris Natuurfotografie
Zeearend

Voor natuurfotografen is er vaak niks mooiers dan een vogel op een stokje. Ook ik heb wel eens last van dit syndroom. Maar liever ga je natuurlijk voor de grote vogels zoals buizerds of een zeearend. Hoewel zeearenden tegenwoordig steeds vaker nestelen in Nederland is het maken van foto’s ervan weer een heel ander verhaal.

Wil je zeearenden fotograferen dan ga je naar Noorwegen, Polen of Duitsland. Toen ik de reis langs de kust van Noorwegen ging plannen was mijn tweede email dan ook gericht aan Ole Martin Dahle. Elke natuurfotograaf kent de prachtige foto’s van zeearenden die gemaakt zijn vanuit Ole zijn boot en hem bezoeken stond op mijn wensenlijstje. Echter ondanks onze beide goede intenties lukte het niet om een afspraak te maken.

Ik had de hoop al opgegeven om nog zeearenden te fotograferen tot ik langs een poster liep in Svolvaer op de Lofoten. Zeearendensafari: gegarandeerd arenden zien. Toeristisch? Ja ongelooflijk, maar de plaatjes die er bij zaten gaven ons wat hoop.

Meeuwen voeren Peter Maris Natuurfotografie
Meeuwen voeren

Dus zo scheepten wij ’s middags in en werden we begroet door de twee dames die de show runden. Na een korte boottocht werden eerst de hengels uitgeworpen om vis te vangen. Voor de niet natuurfotografen onder ons een snelle les: Zeearenden lok je door eerst stukken vis en brood te voeren aan meeuwen. Hun commotie lokt de zeearenden. Wanneer er een arend gespot wordt gooit men een vis op het water. Deze is volgespoten met lucht zodat hij blijft drijven en niet door een meeuw gepakt kan worden. De arend komt naar beneden en wij maken de foto’s.

zeearend in de fjorden Peter Maris Natuurfotografie
Zeearend in het fjordenlandschap

Na het vissen begon de boot aan zijn toeristische ronde langs het Trollfjord en werden de eerste arenden gespot. Het is een prachtig gezicht hoe je eerst een klein stipje ziet cirkelen op grote hoogte dat steeds lager en lager komt en dan opeens in volle vaart op het water afkomt. De benaming vliegende deur is geheel op zijn plaats; deze vogels zijn echt groot. Prachtig om te zien en mee te maken. Als je het ooit kan doen wat mij betreft een aanrader, hoe toeristisch het ook is!

Zeearend Peter Maris natuurfotografie
Zeearend zet daling in
Zeearend grijp vis Peter Maris natuurfotografie
Zeearend grijpt vis
10 gedachten over “Eagles fly alone

  1. Geweldig Peter! Ik heb het jagen van een Zeearend van heel veraf gezien, maar dit moet echt een spectaculair gezicht zijn geweest!

  2. Hoi Peter
    Wat een superfoto’s
    Ja..Dit is natuurlijk prachtig..En als je dan met zulke foto’s thuis komt..
    Wat is dit mooi!!
    En dan mag het een toeristische ronde zijn..Nou en 🙂
    Dit is genieten!!!
    Groetjes Henk

  3. Prachtige actiefoto’s, met name de laatste, en heel interessant dat je uit de doeken doet hoe deze foto’s tot stand gekomen zijn, veel fotografen zullen dat ‘niet verklappen’
    Groet
    Loes

  4. bedankt voor de reacties. het is niet echt een geheim hoe arenden gefotografeerd worden Loes, iedereen weet dit. Net zoals buizerds etc.. Het is inderdaad dubbel Peet, vossen voeren vind ik niks, hier had ik geen moeite mee. Maar het zelfde geldt voor vogels.

  5. Jeetje wat een mooie foto’s zeg. Ik vertrek zelf 1 juni richting Svolvaer voor deze trip en door het zien van deze foto’s kan ik gewoon niet meer wachten…… TOP!!!

Geef een reactie

