Foto van de maand – Juli 2012

damhert kalf fallow deer juvenile
Jong damhert verstopt in het gras

Afgelopen maand ben ik eigenlijk niet aan fotografie toegekomen, maar gelukkig vond ik van de week weer eens tijd om het duin in te duiken. Het was al eind juni en de jonge damherten moesten er ondertussen wel zijn. Het is altijd gokken wanneer de bambi’s worden geboren maar als het eenmaal gebeurt dan is er een hele geboortegolf door de duinen heen.

Vaak kun je de jonge heren en dames zien springen en rennen over de velden in het duin, maar ik was op zoek naar de meer traditionele plaat van het verstopte hertje in het gras. Zwemmen doen ze ook al op jonge leeftijd en meestal loopt dit wel goed af, maar een keer vonden Roeselien en ik een nat damhertje dat verkleumd langs de slootkant zat.

Jonge damhertjes verstoppen zichzelf in hoog gras of tussen struiken om roofdieren te ontwijken. En hoewel je struikelt over de herten in de duinen moet je toch goed kijken om de verstopte kleintjes te spotten. Dit hertje zag ik echter al van ver liggen, zijn grote oren staken boven het gras uit en langzaam aan ben ik dichterbij gekropen om een paar foto’s te maken. Terwijl ik vorig jaar nogal wat moeite had om jonge damherten te fotograferen ging het ditmaal dus een stuk beter.

Meer foto’s van damherten en damhertenkalfjes op mijn website.

4 gedachten over “Foto van de maand – Juli 2012

  1. De aanhouder wint πŸ˜‰
    Een heerlijk vertederend plaatje en wat een mooi hertje, weer heel anders dan dat donkere hertje van vorig jaar.
    En een stuk minder nat ook gelukkig πŸ˜€

Geef een reactie

