Walvissen – whales

Humpback whale (Megaptera novaeangliae) using its blowhole.
Humpback whale (Megaptera novaeangliae) using its blowhole.

Bonk! Bonk! “Peter, wake up. Whales! Wake up!” Ahh ik slaap net 15 min nadat ik in de afgelopen 60 uur maar 4 uur slaap heb gehad. Ik ben brak en wil niet uit mijn bed. Het kost mij 5 minuten voor ik naast het bed sta en mijn kleren aantrek onderwijl mompelend dat het maar goed mag zijn.

De frisse zeewind slaat in mijn gezicht als ik naar buiten stap en een seconde later zie ik een grote staart verdwijnen onder water. Ik trek mijn camera uit de tas en duw er een goede zes beelden per seconde doorheen voorat ik weer ademhaal.

Humpback whale (Megaptera novaeangliae) fluking its tail.
Humpback whale (Megaptera novaeangliae) fluking its tail.

“Pffff” hoor ik achter mij en als ik me omdraai zie ik een walvis boven komen om adem te halen, zijn rug bolt helemaal op als hij duikt en daar komt weer die staart. Hup weer een twaalf foto’s erbij. We zijn omringd door walvissen. Oke, dit is goed, heel goed.

Onze gids loopt ook langs met zijn camera en zegt dat we zo’n 20 bultruggen rond de boot hebben. “Let op de meeuwen” zegt hij nog snel voordat hij doorloopt naar de boeg. Ik blijf wat lager staan en schiet tussen de railing door als ik net naast de boot bellen zie ontstaan. Alle meeuwen komen onze kant op en ik gok dat de walvissen net naast onze boot gaan eten. Bultruggen blazen bellen onder water terwijl ze in cirkels zwemmen om vissen en plankton in een net te vangen alvorens omhoog te komen en alles op te eten.

Humpback whale (Megaptera novaeangliae) breaching the surface whilst feeding.
Humpback whale (Megaptera novaeangliae) breaching the surface whilst feeding.

Mijn tas ligt gelukkig net achter me en ik wissel de camera met telelens om voor de tweede camera met groothoek en ben nog net op tijd terug bij de railing als een bultrug net onder mijn neus omhoog komt. Hij wordt al snel vergezeld door zijn broer. Ik laat mijn camera door ratelen en kijk net over het randje heen hoe het er in het echt uitziet in plaats van door het kleine zoekertje. BBC kan het goed filmen maar in het echt zien is toch beter! Eigenlijk is er maar 1 woord voor: GAAF. Super gaaf als je op nog geen 4 meter voor je neus een bultrug ziet.

Humpback whale (Megaptera novaeangliae) bubble net feeding.
Humpback whale (Megaptera novaeangliae) bubble net feeding.

5 gedachten over “Walvissen – whales

Plaats een reactie