Wisenten in het duin

Wisent (Bison bonasus) in met sneeuw bedekte duinen.
Wisent (Bison bonasus) in met sneeuw bedekte duinen.

Zoogdieren zijn mijn favoriete onderwerp om te fotograferen, dus toen Carl vroeg of ik mee ging om Europa’s grootste land zoogdier, de wisent (Bison bonasus) op te zoeken kon ik niet weigeren. Al vijf jaar loopt de wisent door het duin langs onze kust in een project van PWN, Stichting Duinbehoud, ARK, FREE Nature en Stichting Kritisch Bosbeheer om hun gedrag te beoordelen en te zien wat hun invloed is op het landschap.

Drie jaar geleden waren Caroline en ik ook al wezen kijken met een excursie van PWN bij de Europese versie van de bizon. Toen regenden wij weg, maar het was super om ze te zien. Ditmaal hoopte ik tenminste op droog weer en stiekem op sneeuw en die wens werd vervuld!

Excursiegroep kijkt naar wisenten (Bison bonasus) in met sneeuw bedekte duinen.
Excursiegroep kijkt naar wisenten (Bison bonasus) in met sneeuw bedekte duinen.

In het met sneeuw bedekte Kraansvlak vonden wij onder leiding van boswachter Coen al snel de kudde wisenten. PWN organiseert excursies om de mensen de wisenten van dichtbij te laten zien en om te ervaren hoe de dieren reageren op mensen. Het is de wens om de wisenten uiteindelijk in meer gebieden uit te zetten zodat ze op dezelfde manier gebruikt kunnen worden als galloways en schotse hooglanders in het Nederlandse natuurbeheer.

Het aangezicht van zo’n groot dier kan je misschien doen slikken, een wisent is al snel 1.8 mtr hoog, maar zij ogen zeer vriendelijk. Galloways kijken standaard humeurig en kunnen enorm knorrig zijn. Maar tijdens ons korte bezoek graasde de kudde wisenten rustig door en kon ik mooi wat foto’s maken die zonder de boswachter waarschijnlijk nooit gelukt waren.

Ik hoop van harte dat ze straks langs onze gehele kustlijn lopen. Het zou mooi zijn als wij straks in Nederland onze eigen versie van de Amerikaanse prairie hebben in de duinen.

Wisent (Bison bonasus) in met sneeuw bedekte duinen.
Wisent (Bison bonasus) in met sneeuw bedekte duinen.
8 gedachten over “Wisenten in het duin

  1. Was een geslaagde excursie Peet. Heerlijk om zo dichtbij te mogen komen.

    Je hebt ook lekker met je groothoek kunnen fotograferen en naast de close-up foto’s ziet dat er ook zeker goed uit.

    Gr, Carl

  2. Oh wat mooi is dit Peter, ze zien er schitterend uit in hun dikke wintervacht en de sneeuw er bij maakt het natuurlijk af. Ik heb deze excursie eens gemaakt bij zonnig voorjaarsweer, dit is veel mooier. De overzichtsfoto laat goed dit prachtige gebied zien, en vooral de laatste is een imposant portret.
    Toevallig heb ik afgelopen week eens het voetspoor door het Kraansvlak gelopen ( het toegankelijke deel ) en ik hoopte natuurlijk een glimp van de wisenten op te vangen, maar helaas. Toen ben ik maar het strand op gegaan en kwam ik met drieteenstrandlopertjes thuis 😉
    Groetjes Loes

    1. Toevallig de 19de? Wij zagen namelijk mensen zoeken naar de Wisenten, maar ze zaten ver van het pad af dus ze konden ze niet vinden. Voordeel van zo’n excursie is dat wij overal heen mochten.

Geef een reactie

