Visdiefjes

Visdiefje (Sterna hirundo) biddend in de lucht.
Visdiefje (Sterna hirundo) biddend in de lucht.

Luid kwetterend scheert een visdiefje over de sloot heen, zijn sierlijke vlucht lijkt op een dans. Van de linker oever danst de vogel naar de rechter oever en weer terug. Met de snavel en ogen strak op het water gericht beweegt hij zich met een aanzienlijke snelheid alsof de duivel hem op de hielen zit. Schel gekrijs een tiental meter verderop verklaard al snel een hoop. Mevrouw visdief verwacht eerst een driegangen maal op deze prachtige zomeravond voordat wordt overgegaan tot slaapkamertaferelen.

Visdief (Sterna hirundo) vrouwtje eist vis.
Visdief (Sterna hirundo) vrouwtje eist vis.

Plotseling trekt het visdiefje de handram aan en in een sierlijke stijgende bocht stopt hij midden in zijn vlucht. Biddend als een torenvalk hangt hij boven het water met zijn blik strak op het water gericht. Perfect gesynchroniseerd met een nog hardere krijs van zijn aanstaande klapt hij de vleugels in om naar beneden te storten. Vanuit het opspattende water komt hij omhoog met een vis spartelend in zijn snavel. Vol trots vliegt hij naar zijn enthousiaste partner die de vis met veel plezier in ontvangst neemt.

Visoverdracht tussen de visdiefjes (Sterna hirundo).
Visoverdracht tussen de visdiefjes (Sterna hirundo).

Elk natuurmens heeft zo’n zijn favoriete lente soorten. Voor sommige zijn het rietgorsen, blauwborsten of de lepelaar die de lente aankondigen, maar als de visdiefjes weer over de poldersloten scheren is voor mij de lente echt begonnen.

Parende visdiefjes (Sterna hirundo).
Parende visdiefjes (Sterna hirundo).
12 gedachten over “Visdiefjes

    1. Ik heb ze wel eens in poelgeest gezien, maar meer om te vissen. In de AWD vissen ze ook veel. Maar parings/overdrachtsfoto’s is moeilijker, toen ik in Leiden woonde heb ik dat daar nooit gezien. Vrouwtje moet een paal hebben bij het water en je moet een stel hebben wat meewerkt. dit paartje was erg vriendelijk, ik zat op 10mtr ofzo? gewoon in de graskant, niet elk paartje visdiefjes accepteerd dat. Check waarneming.nl eens dan vind je zo visdiefjes hotspots rond leiden en dan zou ik daar gaan zoeken.

      1. Dank voor je reactie. Ik ben ook wel eens naar de Starrevaart vogelplas gefietst,daar heb ik visdiefjes gezien (vorig jaar) maar geen visoverdracht. Dat blijft dus even op mijn lijstje staan, want zolang het zo hard waait ga ik niet op de fiets de polder in, 🙂

  1. Mooi verhaal en mooie foto’s Peet. Foto 2 heeft een heerlijke zachte achtergrond, daar hou jij wel van 👍
    Visoverdracht heel erg mooi vastgelegd. Lente is begonnen!
    Gr, Carl

Geef een reactie

