Foto van de maand – November 2014

Rode eekhoorn (Sciurus vulgaris) klimt in boom
Rode eekhoorn (Sciurus vulgaris) klimt in boom

Wie heeft er niet meer spullen dan dat hij eigenlijk kan tillen? Hoeveel lenzen neem ik mee? Back-up body? Vier kaartjes, of toch alles? Waar is dan mijn remote? Thuis. Ik heb heel mijn tas omgekeerd, maar ik kan hem niet vinden. Zit ik hier in het gezelschap van een stel gewillige eekhoorns en heb ik een geweldig idee, maar het minst zware item wat ik heb ligt thuis en die remote is de sleutel tot het beeld.

Dat was tweeënhalf jaar geleden. Nu zit ik weer op dezelfde plek en ditmaal ben ik voorbereid. Extra statief, remote en groothoek staan opgesteld. Ik weet precies hoe de foto eruit moet zien. Ik heb nota bene tweeënhalf jaar kunnen nadenken. Het statief staat perfect en ik kan rustig gaan zitten en wachten. Maar eigenlijk begint het werk dan pas echt. De eekhoorn komt niet, of hij blijf net uit beeld. Het licht wordt plat en lelijk als de eekhoorn er is en weer prachtig op de momenten dat hij te hoog zit of juist onder de camera. Het wordt mij al snel duidelijk dat de opstelling niet de uitdaging is, maar mijn kleine vriend die zoals elk dier een compleet eigen wil heeft en niet kijkt naar lichtval en pose.

Gefrustreerd en blij tegelijk ben ik met mijn foto. Het licht in het bladerdek is wat ik wil hebben, maar het licht op de stam is afwezig en de eekhoorn had net iets lager moeten zitten. Ik ben er dus nog niet en eigenlijk is dat maar goed ook, anders is er niks meer om naar uit te kijken.

7 gedachten over “Foto van de maand – November 2014

  1. “Ik ben er dus nog niet en eigenlijk is dat maar goed ook, anders is er niks meer om naar uit te kijken.”
    Hahaha, wat een mooie optimistische instelling zeg, geef je daar workshops in..? 😛
    Maarreh…..ook al ‘ben je er nog niet’, je bent al een heel eind, wat een leuk beeld en een waardig begin van wellicht een lange eekhoorn-met-groothoek-in-boom-traditie..?

    Grtz en hele fijne kerstdagen voor jou en Caroline!
    Roeselien

  2. Het is alweer tijd voor de foto van de maand december … Gelukkig ben ik niet de enige met een verlaat blog 😉

    Superfoto Peet. Je hoeft echt niet gefrustreerd te zijn met deze foto. Hij is helemaal top.

    Gr, Carl

Geef een reactie

