Vogels, vogels en nog meer vogels

Wat doe je na een teleurstellende winter en wat maandjes klussen in je nieuwe huis? Je probeert de fotografie weer op te pakken, maar hoe ga je verder? Waar ga je naartoe? Wat ga je fotograferen? Waarom stel je jezelf zoveel vragen Peter en ga je niet gewoon fotograferen? Dat laatste deed ik in de achtertuin, maar op een prachtige foto van een koolmees in de appelbloesem na werd ik er niet warm van.

Rietzanger (Acrocephalus schoenobaenus) met insecten
Rietzanger (Acrocephalus schoenobaenus) met insecten

Je probeert ondertussen wat alternatieven uit, maar ook deze leveren niet alles op en opeens sta je een paar avonden steeds op dezelfde plekjes te posten en probeer je een nieuwe weg in te slaan.
Misschien komt het door de slechte winter dat ik ga nadenken over wat als…wat als er komend jaar wel sneeuw ligt, dan ga ik echt dit doen en dit want stel dat het jaar erop er weer niks komt. De gedachte alleen al…

En zo sta je bij wat kleine vogeltjes. Hoe ga ik ze fotograferen? Werkt dit licht? Moet ik niet links staan? Straks vind ik nooit meer een blauwborst of rietgors in dit licht! Wacht even heb ik al niet zo’n foto? Waarom doe ik steeds hetzelfde?

Rietgors (Emberiza schoeniclus) bij ondergaande zon.
Rietgors (Emberiza schoeniclus) bij ondergaande zon.

En dan denk je opeens terug aan je eigen woorden: “En als je dan uiteindelijk weer eens een lekker rondje buiten loopt langs de plas, dan denk je soms nog terug aan die mooie foto’s van Vincent Munier en probeer je zelf ook wat in die minimalistische trend.” Nu ben ik niet de nieuwe Munier, maar ik probeer anders te fotograferen en met andere beelden thuis te komen.

Snor op rietsigaar
Snor op rietsigaar
Impressie
Impressie
Rietgors zingend in het riet.
Rietgors zingend in het riet.
Rietgors
Rietgors
Rietgors
Rietgors
9 gedachten over “Vogels, vogels en nog meer vogels

  1. Geen reden om wanhopig te zijn zolang er iets levends voor je lens verschijnt en ik blijf ze mooi vinden. Maar ik begrijp je gevoel van iets anders willen. Opeens zul je iets vinden.
    De eerste foto vind ik prachtig van kleur.

  2. Goed van je dat je op zoek bent naar een nieuw pad om te volgen. Zo hou je het ook voor jezelf spannend. Ik zal op je blog dit nieuwe pad van je blijven volgen. De eerste beelden spreken mij in ieder geval erg aan., met foto 2 & 5 als mooisten.

    Gr. René

  3. Hoe een slechte winter tot iets goeds kan leiden…;)
    Misschien moet je als fotograaf wel helemaal niet op zoek gaan naar ‘andere’ beelden, maar naar je eigen beelden…? Dan worden ze m.i. vanzelf anders omdát ze eigen zijn… (Photography according to Roes :P)
    En volgens mij ben je met je vogeltjes-in-sfeervol-riet-serie al helemaal goed bezig, lekkere platen in een sterke serie.

    Grtz,
    Roeselien

  4. Jij hebt echt veel vragen 😉 En ook nog eens aan jezelf. Mijn tip: blijf bij jezelf want het zijn echt superfoto’s die je maakt! Zoals beloofd zal ik je wel vaker porren om er op uit te gaan. Het is namelijk tijd om het grote wild op te zoeken in een ander stuk duin dat dat je gewend bent. Wellicht prikkelt dat genoeg om ‘ander’ soort foto’s te maken (al hoeft dat dus niet hè!) 🙂

    Gr, Carl

Geef een reactie

